Per 1 januari 2020 is de fiscale regeling van de ‘fiets van de zaak’ veranderd. Het wordt nu eenvoudiger om werknemers te laten profiteren van het hebben van een ‘fiets van de zaak’.
Hoe werkt de 'fiets van de zaak' regeling?
Met een ‘fiets van de zaak’ wordt het mogelijk om een (elektrische) fiets te gebruiken als vervoersmiddel van huis naar werk. De werknemer hoeft dan niet zelf de fiets te kopen. Daarbij komt ook nog dat de fiets fiscaal gezien onbeperkt privé gebruikt mag worden, voor bijv. fietstochten, het doen van de boodschappen.
Wat kost het?
De kosten voor de aanschaf van de fiets en eventuele onderhoudskosten zijn voor de werkgever. De werknemer betaalt extra bijtelling over zijn loonbelasting. Deze bijtelling is 7% over de consumentenadviesprijs per jaar. Dit bedrag wordt bij het salaris opgeteld en de werknemer betaald hierover dan maandelijks belasting.
Een elektrische fiets is nu toegankelijker voor meer mensen door deze regeling.
Afspraken met werkgever zijn bepalend
Maakt de werknemer gebruik van een fiets van de zaak? Dan kan het zijn dat hij of zij bepaalde reiskostenvergoedingen niet meer krijgt van de werkgever. Bijvoorbeeld een kilometervergoeding.
Uiteindelijk bepaalt de werkgever welke reiskostenvergoedingen blijven bestaan of vervallen. Het kan zo zijn dat je belasting blijft betalen over de kilometervergoeding, ook als deze kilometers nu met de fiets van de zaak worden afgelegd.
Daarnaast moeten er goede afspraken gemaakt worden met de werkgever hoe en wanneer de elektrische fiets gebruikt mag worden. Ook vragen, zoals: het is niet alle dagen goed weer om te fietsen en kan ik voor de helft met de fiets en de andere helft met openbaar vervoer, moeten goed besproken worden.
Het opladen van de accu van de elektrische fiets is niet aftrekbaar als dit thuis gedaan wordt. Wel kan de werkgever ervoor kiezen dit te vergoeden door gebruik te maken van vrije ruimte in de werkkostenregeling.
Heeft u meer vragen over de ‘fiets van de zaak’ neem dan gerust contact met ons op.